Blog, Klassisk Dressur

Hvorfor ride dressur?

27. november 2017

Du skal træne hesten til at finde sin balance med dig på ryggen først og fremmest. I naturen har hesten ca. 50% vægt på forparten og 50% vægt på bagparten. Når vi ryttere lægger en sadel på ryggen af den unge hest og sætter os op på den, sidder vi nærmest hestens skuldere. Derfor ændre vægtfordelingen sig typisk til 70% vægt på forparten og 30% på bagparten.

Den stakkels hests balance er forstyrret og den skal nu til at finde den igen. Hesten føler i de fleste tilfælde, at den skal løbe frem ad for at “gribe rytterens vægt”. De fleste ryttere starter så med at tage fat i tøjlen, for hesten løber jo og er “ulydig”. Også er konflikten allerede startet. Når rytteren hiver i tøjlen spænder hesten op pga. ubehag i mund og nakke, og musklerne bliver ømme hist og pist, det gør at hesten lægger sig hårdt på biddet og løber mere og den onde cirkel er startet…

Hvad skal man så gøre?

Vi kan starte med at se på hesten. Hvordan er dens naturlige balance INDEN den får rytteren op på ryggen? Galloperer den fx kun højre gallop når den løber frit rundt? Stopper den på forparten eller bagparten?. Skifter den gallop når den skifter retning? Rider den i krydsgallop? Er skridten ren og rytmisk eller har hesten tendens til pasgang? Hvis hesten har en god naturlig balance finder den hurtigere balancen med en rytter på ryggen. Hvis den ikke har det, kan vi ryttere hjælpe den med at blive styrket inden vi sætter os op på den. Det kan vi gøre ved at ride med den som håndhest i skoven i kuperet terræn og op og ned ad bakker. Sørge for at den går i kuperet terræn når den er på fold. Og vi kan kører den for liner og arbejde med den fra jorden. Når vi så sætter os op har vi styrket den en smule. OG hesten har lært tøjlehjælpen. Så er hesten allerede forskånet en smule. Pas meget på med at bruge tøjlerne for meget på den unge hest, lad den gå frem og hav en hjælper på jorden til at hjælpe dig med tegngivningen (den som hesten har indlært via longen). Lav mange overgange. Rid kun kort tid – 10 minutter er rigeligt 3-4 gange om ugen til at starte med.

Hvad tror du?

Jeg ser mange heste som er krøllet helt sammen bag lod med hovedet og slet ikke bruger sine bagben, mavemuskler og rygmuskler. Den fineste opgave vi som ryttere har er, at få hesten til at være stærk nok til at bære os. Hvis du kigger på hestene forben, så går de lige ned. Hvis du kigger på bagbenene går de ligesom i zigzag. Ledene i bagbenene kan bøje utrolig meget (se foto af min hest Frøken Bowie som refuserer) og fungerer som en fjeder. Hvad tror du bedst kan holde til at bære en rytter? De lige forben, hvor ledene er lige oven på hinanden? Eller bagbenene, hvor ledene er forskudt som i zigzag og kan fungerer som en fjeder?

Du ville måske også kunne lide

Ingen kommentarer

Har du en kommentar til artiklen kan du tilføje den her under